ericagrimberg

OM INSTAGRAM Inlägg 1:2 - Digitala Distributionsformer

Kategori: Allmänt

HUR FUNGERAR INSTAGRAM?

Användaren tar ett foto med sin mobiltelefon, antingen genom applikationen eller med kamerafunktionen på sin mobiltelefon. Användaren kan sedan redigera bilden i applikationen genom att antingen lägga på olika redan installerade filter, ändra fokus med flera funktioner. När bilden har publicerats hamnar den i ett flöde med möjlighet för andra användare att kommentera eller gilla. Användaren kan även välja att tagga både andra användare som är med på bilden eller platsen där bilden är tagen. När en användare blir taggad i en bild används ett Snabel-A (@) framför användarens namn, ex @iiickaaa. Det är även möjlighet att skriva en förklarande text till bilden innan den publiceras (Weman & Molin, 2012).

Instagram erbjuder användare att följa varandra och bilderna listas då i ett flöde i instagramapplikationen. Det finns även möjlighet att dela bilder på facebook, twitter, Flickr och Tumblr (Hochman & Schwartz, 2012). För att kunna använda Instagram krävs det att användaren skapat ett användarkonto med en e-postadress och ett lösenord, användaren får även välja ett unikt användarnamn som i efterhand även går att ändra så länge det fortfarande är unikt(Weman & Molin, 2012).

Användaren har möjlighet att välja om profilen ska vara offentlig eller privat. När profilen är offentligt har vem som helst möjlighet att se vilka bilder som läggs upp medan om profilen är privat så måste man följa användaren och denne måste godkänna att bli följd. Det finns även möjlighet att följa instagramanvändare via dator via http://instagram.com/ men funktionen att ladda upp bilder finns enbart via mobiltelefon och applikation (Weman & Molin, 2012).  

Instagram använder sig utav hashtags (#) för att hjälpa användarna att dels hitta andra bilder med samma taggar men också för att användare skulle hitta varandra. Användarna uppmuntras även att skapa och använda både relevanta och orelevanta taggar för att få bilderna att sticka ut och skapa trender [1].

[Elektroniskt] - Weman, S,J. & Molin, E. 2012. Att dela med sig av sin vardag – en studie om fotoapplikationen Instagram. Södertörns Högskola. Stockholm.

[Elektroniskt] - Hochman, N & Schwartz, R. 2012.Visualizing Instagram – Tracing Cultural Cisual Rhytms. AAAI. 

[1] - http://en.wikipedia.org/wiki/Instagram

Kommentarer

  • Lennarth säger:

    Du behöver se över hur du skriver dina referenser. Följer inte riktigt Harvard. T.ex. skall elektroniska källor ha en länk.

    2013-05-06 | 08:50:15

Kommentera inlägget här: