ericagrimberg

Lärkontrakt - Digitala distributionsformer

Kategori: Allmänt

Personligt mål
Mitt mål med kursen är att få en djupare förståelse för de tjänster/verktyg jag har tänkt att använda. Jag är tidigare en användare av samtliga tjänster och vill därför skapa mig en kunskapsbas om samtliga eftersom jag har som framtid att jobba med sociala medier och dess funktioner.

Jag kommer att använda den här bloggen parallallet för två för de två distanskurser jag för tillfället läser under våren 2013. Båda kursena har, som ni skäkerligen kan se, samma grund vilket gör det smidigt för mig att samla allt på samma ställe. 
 
Mina tjänster
Blogg -> Instagram (via mobil, så gott som) -> Twitter
 
Jag kommer alltså att blogga om Instragram för att sedan instagramma om twitter och slutligen att twittra om bloggar
 
Kurslitteratur
 
Blogg: 

[Elektronisk] - Hewitt, Hugh (2005). Blog : understanding the information reformation that's changing
your world. Nashville, Tenn.: T. Nelson Publishers.

[Elektronisk] - Hill, Brad (2006). Blogging for dummies. Indianapolis, Ind: Wiley

 
Instagram: Har ännu inte funnit relevant kurslitteratur kring detta än men fortsätter sökandet. 
[Elektronisk] - 

[Elektronisk] - Weman, S,J. & Molin, E. 2012. Att dela med sig av sin vardag – en studie om fotoapplikationen Instagram. Södertörns Högskola. Stockholm. 

[Elektronisk] - Hochman, N & Schwartz, R. 2012.Visualizing Instagram – Tracing Cultural Cisual Rhytms. AAAI. 

[
Elektronisk] - http://en.wikipedia.org/wiki/Instagram
 
Twitter: 
Qualman, E. (2013) Socialnomics - how social media transforms the way we live and do business. John Wiley & Sons, Inc. Hoboken, New Jersey.
 
Essä
I min essä kommer jag att skriva om hur de sociala medierna bidrar till digital word of mouth. Hur informationsspridning på internet kan påverkas av att vi på internet (oftast) kan säga och tycka vad vi vill om i princip allt. Hur påverkar detta exempelvis företag? Positivt? Negativt?
 
Vetenskapliga artiklar

Hu, N. Pavlou, P. Zhang, J. (2006) Can online reviews reyeal a product's true quality?: emperical findings and analytical modeling of Online word-of-mouth communication. ACM. 
[Elektronisk]: http://delivery.acm.org/10.1145/1140000/1134743/p324-hu.pdf?ip=194.47.12.72&acc=ACTIVE%20SERVICE&key=C2716FEBFA981EF185D19322E27B554C2891EF452DFB3B2D&CFID=311479815&CFTOKEN=34373585&__acm__=1365679596_6d67b1237eb3e3500e0a7afdd0def4bb
Hämtad: 2013-04-11

Jansen, B.J. Zhang, M. Sobel, S. Chowdury, A. (2009). Twitter Power: Tweets as Electronic word of mouth. ASIS&T.
[Elektronisk]: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/asi.21149/pdf
Hämtat: 2013-04-11 

Listan kommer att fyllas på allt eftersom. 
 

Kommentarer

  • Lennarth säger:

    På väg mot ett bra kontrakt.
    Jag sökte på instagram på Scholar och hittade en hel del användbart.
    http://scholar.google.se/scholar?hl=en&q=instagram&btnG=&as_sdt=1%2C5&as_sdtp=

    Glöm inte att ange [Elektronisk] på dina elektroniska källor. Och använd både gemener och versaler inte bara versaler.

    2013-04-11 | 16:56:59

Kommentera inlägget här: